1
Zo, daar zij we weer, nog 37.500 symbolen te gaan. Veel mensen vragen mij: Waarom doe jij zo moeilijk? Mijn antwoord is dan: je weet nog niet half hoe moeilijk ik doe!
2
De overgang die ik nu in dit stuk ga maken is dat ik uiteen ga zetten wat nu de revolutie is en welke gevolgen en opties dit geeft. Dit stuk en de reacties die het oproept zijn onderdeel alsmede demonstratie van gevolgen van de huidige context die onderhevig is aan een gereedschapsgebruikniveau van het object: De Mens. De beschrijving van de mens binnen zijn context en interactie daarmee is het enige doel dat de Maatschappelijk Werker en de Filosoof zichzelf stelt en door anderen wordt gesteld.
3
Maar ik zet nu een streep door de aanvallendheid want nu ga ik uitleggen, hopend dat je erin slaagt om deze rotzooi op te ruimen.
___________________________________________________________________
4
Bij winnaar en verliezer kom ik terug op de redicule situatie die is ontstaan.
___________________________________________________________________
5
Vergeet alles wat je weet over computers en stel je voor, met deze vormgeving goed voorstelbaar, dat je dit 15 jaar geleden op papier leest. Druk maar eens op F11 (Internet Explorer), en zeker als je op de bovenste balk met de rechtermuisknop klikt en de optie "automatisch verbergen" aanklikt, heb je de meeste overeenkomst met papier. Als je nu je geluid aandoet en al je internetdrivers hebt gedownload, ga je een hoop leren qua inzicht en toepassingsmogelijkheden van communicatie over 20 jaar.
6
Je leest nu papier. Dit stond en staat tot nu toe bekend in de sociale wetenschap als secundaire communicatie. Ook stond en staat het bekend als indirecte communicatie. Naast dit had je nog een andere vorm van communicatie, namelijk: de mondelinge/fysieke, ook wel oraal, gesproken, vertolkt, soms zelfs presentend, dicterend, vragend, overbrengend, overdrijvend. Los van ostentatieve uitingen, slaat nergens op (of toch wel). Afdwalend kan in beide vormen, maar je snapt nu ,hoop ik, dat de mens tot 77 jaar geleden, geen andere varianten kende. Je kan nog een discussie houden in welke mate muziekinstrumenten een eigen categorie vormen, evenals het feit dat de beschildering ook een eigen communicatievorm genoemd zou kunnen worden. Maar in principe komt het neer op twee typen communicatie. De fysieke uiting en het gebruik van symbolen. De inzet van deze twee typen gebeurde op allerlei verschillende wijzen, al dan niet gecombineert met elkaar. Het vindt plaats in allerlei situaties, al dan niet gesitueerd. Deze communicatiesituatie en alle elementen erbinnen, hebben effect op de boodschap en het ruiselement bij zowel de ontvanger als bij de zender. In de literatuur en in lessen werd dit vertaald in dit schema. Klik Hier.
7
Een jaartal is moeilijk te noemen, maar zevenenzeventig klinkt wel leuk, maar laten we zeggen vanaf twee eeuwen geleden kwamen “de eerste” (eigenlijk beter gezegd: met exponentiele snelheid meerdere) vormen van mechanise communicatie. Zo kwamen er:
Elektriciteit (1800-1850)
Foto (1816)
Gloeilamp(1854)
Telefoon (1876)
Luidspreker ( 1876)
GrammofoonPlatenspeler (1888)
Film (1895)
Radio (1895)
NeonLamp (1898)
Electrische gitaar (1930)
Televisie (1930-1949) “77 jaar”
Casseteband (1935)
8
Globaal gesproken, 77 jaar geleden, kwam de film/video, licht en audio, er als basaal communicatie middel bij. Korter dan een eeuw geleden zaten mensen dus met hyperverbazing rondom de kasten, waarvan soms zelfs geclaimd werd dat zij door levende wezens bewoond werden. Zowel radio als tv hadden een enorme indruk op de samenleving. Uiteraard eerst via de eliten sijpelde het ontvangstinstrument binnen tot aan de allerarmsten. Al gauw bleek het enorme manipulatievermogen die deze nieuwe vormen van communicatie opleverde, samenlevingsveranderend. Het feit dat mensen fysieke aspecten van elkaar daadwerkelijk konden waarnemen in vergrote vorm, geintensiveerde vorm, vertraagde vorm, verlate vorm, versnelde vorm, samengestelde vorm, herhaalde vorm etc. etc. maakte dat er een enorme macht te genereren was, door relatief kleine groepen mensen.
9
Enkele gebeurtenissen die nooit plaats hadden kunnen vinden als mechanische communicatie niet zo exponentieel was gegroeid zijn:
-Woodstock
-Tv-acties zoals Het Dorp
-De machtscarriere van Hitler
-Wereldlijke hypes
-Funniest Home Video’s
10
De machthebber is de zendende partij vanwege zijn mogelijkheid om plaatsgevonden communicatie te selecteren op bruikbaarheid en voordeligheid, ten aanzien van belangen en/of behoeften van de zender. Men moet in ogenschouw nemen dat dit ook voor schriftelijk communicatie geldt. Zo hebben analfabeten een vergelijkbare achterstand op mensen die het schrift wel beheersen, zij kunnen namelijk hun meningen, handelingen of contacten niet laten manifesteren met behulp van schrift, en hierdoor zijn zij dus per definitie al afhankelijk. In analfabetie heb je uiteraard trappen. Zo kan je stellen dat iemand die misschien 400 woorden kan schrijven een flinke achterstand heeft op een HBO’er en dat hij een voorsprong heeft op iemand die het alfabet uberhaupt niet eens kent.
11
Ditzelfde geldt voor de mate waarin iemand/een instantie in een wereld met gemechaniseerde communicatiemogelijkheden in staat is om die varieteit aan gemechaniseerde communicatiemogelijkheden toe te passen en te ontvangen. Omdat elke toepassing kort na zijn uitvinding erg duur is door zijn schaarste, komen zij als eerste voor handen bij overheden, grotere commerciele partijen, bovenklasse, middenklasse en onderklasse. En ook altijd in die volgorde.
12
Even een momentje van pauze om het bovenbeschrevene te illustreren met wat voorbeelden: In 1960 was alleen de Nederlandse Staat in de mogelijkheid om een uitzending met beeld en geluidregistratie, van een gebeurtenis, LIVE te bezorgen bij iedereen in het land, die het geld en de wil had om een apparaat te kopen, dat ongeveer een modaal maandsalaris kostte(nieuw), danwel een dusdanig goede verstandhouding heeft met iemand die er een heeft kunnen kopen, en hem over zijn vloer dult. Een andere vorm van gemechaniseerde communicatie zijn de zogenaamde bakkies. In 1960 was het mogelijk voor zelfs iemand uit de onderklasse, die zich heel fanatiek had gespecialiseeerd in zendtechnologie, om met behulp van “een kasje”, auditief contact te hebben met iemand aan de andere kant van het land/continent/wereld. Je ziet in dit voorbeeld dat beide gemechaniseerd communiceren. Toch is er sprake van verschil in invloed, kosten en mogelijkheden. Laten we dit eens wat nader bekijken.
13
In het begin van deze eeuw werden televisie en radio, oftewel video en audio alleen toegepast door staten en pioniers. De video en audio werd vooral gebruikt voor het verheerlijken van staatshoofden, het manipuleren van de bevolking en het vermaken van het volk. De aanschafprijs was immers zo hoog dat alleen immens belangrijke doelen kans kregen om video en radio als middel te hebben.
14
In een later stadium, laten we zeggen na de Tweede Wereldoorlog, werd de zendapparatuur voordeliger en voordeliger. Daarnaast kregen meer en meer groepen door wat er met behulp van deze gemechaniseerde communicatie mogelijk is. Zo kreeg in voornamelijk democratische landen de journalisten de mogelijkheid om de macht te controleren, te presenteren, te persifleren. Ook werd het middel ingezet om doelen te behalen met een collectief. Ons Dorp is daar een voorbeeld van, maar ook voedselinzamelingsacties voor Afrika. Ook veel taboes werden doorbroken en de algemene bevolking werd steeds alwetender. Mensen werden zelfs Bekende Inwoners (Bekende Nederlanders). Deze mensen werden belangrijker en belangrijker, omdat het op zichzelf staande feit of er veel mensen naar een programma kijken (kijkcijfers), een voorwaarde werden, waarmee geld gegenereerd kon worden.
15
In 1989 kwam er het eerste commerciele station, te weten rtl4/rtlVeronique. Dit is te omschrijven als een verzameling programma’s dat puur en alleen gemaakt werd om een doelgroep te interesseren voor een vorm van communicatie, om hen in kleine onderbrekingen bloot te stellen aan de verkoopwoede van multinationals. Deze vorm van communicatie betekent wel meer vrijheid, maar kent nog steeds een algehele afhankelijkheid van de waardering van groepen, maar ook van de kwantiteit van consumptie. Omdat ook de landelijke zenders inkomsten verkrijgen via de kwantiteit van consumptie, werd het populair communiceren al gauw de norm. Scoops, de eerste zijn, de grens het verste leggen en het bedienen van doelgroepen werden de primaire doelen van de communicatievorm. Ook gingen er, doordat de technologie nog goedkoper werd, allerlei locale omroepen ontstaan. Met behulp van fondsen en stichtingen kreeg iedere zichzelf respecterende stad en provincie zijn eigen zender. Elke uitzending startte nog steeds met het verwelkomen van de kijkers thuis en de blijdschap van de presentator dat u allen weer kijkt. Elke uitzending sluit af met de hoopuitspreking dat de kijker het leuk vond, de kijker wordt bedankt voor het kijken en afgesloten wordt met de wens op een volgende ontmoeting op hetzelfde station om dezelfde tijd.
16
Op een gegeven moment werd de technologie zelfs zo goedkoop, dat particulieren zelf konden opnemen en later zelfs konden monteren. Het meest ter verbeelding sprekende voorbeeld zijn natuurlijk de funniest home video’s. Maar het grootste voorbeeld van een particulier, die zelfstandig doorbreekt met consumenten elektronica is JackAss. Hieropvolgend is deze technologie gebruikt door terrorristen in Afganistan en Irak.
17
De laatste fase in deze ontwikkeling die nog genoemd moet worden zijn uiteraard de particulieren die geheel op eigen kracht zichzelf in staat stellen om wereldwijd beeld en geluid te zenden. Het eerste voorbeeld hiervan die mij opviel is de site waarbij zwervers allerlei zaken moesten uithalen voor een laag geldbedrag. Het organiseren van een gevecht tussen twee zwervers waarbij de winnaar 50 dollar kreeg, leverde volgens de organiserende partij interessante televisie op. Uit de bezoekcijfers van de site bleek dat de organiserende partij gelijk heeft gehad.
18
Ook een branche, die al van oudsher lukratief wist in te springen op een "Fernsee-behoefte", is uiteraard de Porno. Zodra de technologie het toeliet maakte verschillende partijen gebruik hiervan, en stichtte zij hun eigen “zender”, op het inmiddels ontwikkelde wereld wijde web. De bekendste hiervan zijn. Milfhunter, Danny, Bangbus, My First Sexteacher en Brazzers. Op dit moment is de youtube-moordenaar, het voorbeeld van iemand die gebruik maakt van "haast" kosteloze wereldwijde video-zendtechnologie. Nog twee voorbeelden van youtube iconen zijn: Bearforce 1 en Esmee Denters.
19
Ik heb de belangrijkste uitvinding die verantwoordelijk is voor de bovenbeschreven ontwikkeling nog niet eens genoemd. Dit is uiteraard: de computer. Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst is er geen uitvinding geweest die een grotere en bredere invloed heeft gehad op alle takken van de arbeidsmarkt. Het gedrukte schrift maakte het namelijk mogelijk, om een uiting voor vele personen tegelijk ter beschikking te stellen en vergrootte de kans dat schriftelijke uitingen, de tand des tijds overleefde, en dat zij voor eeuwig voor oneindig veel mensen beschikbaar zijn. Het verschil tussen de computer-revolutie en boekdruk-revolutie is dat de boekdrukrevolutie inmiddels 550 jaar achter ons ligt terwijl dat wij pas vijftig jaar in de computerrevolutie zitten. Het contact tussen de gemiddelde - eerste wereld - inwoner en de computer is minder dan 2 decennia. Het eerste contact zal voor de meeste hebben bestaan uit een spelletje Pac-man, Paratroopers of Pong. Met de komst van de eerste Matrix-printers werd het voor iedere particulier persoon mogelijk om zijn eigen drukkerij te hebben.
20
Op het moment dat ik merkte, dat mijn opleiding in een psychose raakte, door de knullige beslissingen die door het hele land gemaakt werden, besloot ik om de afgelopen 4 jaar mij geheel toe te wijden aan het onderzoeken, en de beheersing van, de computer. Omdat ik al redelijk handig was met apparatuur en ik vaardig ben in het me meester maken van computersoftware maakt dat ik dingen met een computer kan die nog geen promille van de wereldbevolking kan.
21
Je kunt nu hier klikken.
22
Naast dat ik de kern van hedendaagse problemen in 4 minuten neerzet, begrijp je nu ook dat ik vaardigheids/technisch in staat ben om elk beeld dat ik ontmoet, vast kan leggen, kan digitaliseren, kan bewerken en kan uitzenden. Het budget voor dit project is mijn collegegeld van 2007 en 2008 geweest. Het enige dat ik aangeschaft heb is een laptop met video-out (799,-), een video-capturekaart (189,-), een URL (20,- euro per jaar), webruimte (99,- per jaar), een DVD recorder (200,-) en een camera (200,-). De rest van de benodigdheden heb ik geript, gestolen, gecopieerd, gedownload (wat copieren is), gekregen, gevraagd maar bovenal geleerd en beoefend.
23
Om in staat te zijn wat ik kan moet je bekwaam zijn met de volgende software-programma's:
Resolume, Premiere of Ulead Studio Pro of Pinnacle, Photoshop of Fireworks, een capture-programma (zit bij elke capture-kaart), Arkaos, Flash, Dreamweaver of FrontPage, 3dMax, Swish, I-view, Soundforge, Q-base of Frutti Loops,Adobe After Effects, Windows, Linux of OpenBSD..
24
Om daadwerkelijk alles wat ik demonstreer, na te kunnen maken, moet je ook verstand hebben van de "computertalen":
JAVA, Actions-Script, HTML, C++, MySQL..
25
Daarnaast, om administratief netjes bij te blijven moet je verstand hebben van Exstenties. Dit zijn de laatste codes van ieder bestand, waaraan je kan herkennen welk programma het kan lezen, beschrijven, herschrijven of schrijven:
exe.bat.php.asp.html.htm.java.fla.swf.max.avi.3ds.xls.doc.mpg.mpeg.avs.psd.jpg.ai.png.gif.swi.avs.txt.xls.inc.dll.dck.prj.scn.ppt.bmp
26
Dan moet je nog alle stekkers kennen:
Stroomstekker, Stroomcontact, Europees en amerikaans en zijn converters, 63-ampl, 32-amp, 16-amp, USB plat,USB vierkantgroot, USB viekant klein, USB plat klein, Euro-stekker, mickeymouse stekker, achtje, XLR male en female, tulp, jack groot en jack klein, alle varianten van de adaptor, UTP kabel, triple jack, Powercon, VGA kabel, S-VHS kabel.
27
Als je dit kunt dan kun je echt ingewikkelde communicatiesettingen situeren.
Klik hier voor een optie.
28
Wat ik dus wel wil zeggen is dat ik de opleiding in zijn originele vorm de interessantste opleiding vond die ik me voor kan stellen. Alleen in de update van het onderwijs die ik in zijn origineelste vorm wel begrijp, is het totaal misgegaan en iedereen weet het. Mijn slechtnieuwsshow is wat mij betreft niet dat ik een lijst ga noemen met iedereen die iets fout doet, maar wel om te laten zien hoe veel er te veel fout gaat. En dat gaat fout omdat de mens nu op dit moment alle communicatie die officieel is of moet lijken over schrift laat lopen. Op dit moment is daar geen enkele noodzaak meer toe. Dat bewijs ik hier en nu, door te bewijzen dat ik vrijwel gratis op een manier met jouw communiceer, die jij nog nooit ervaren hebt. Ik wist uiteraard al 5 jaar geleden dat ik met deze middelen terug kon komen naar een opleiding in psychose. Een
medicijn dat ik bestudeerd heb, waarvoor ik mezelf heb beloond met een mooi Filosofie-diploma, is de volgende:
30
Discussieklok
31
Kijk de kleinste zin kan soms de belangrijkste zijn. Onze toekomst met beeld is anoniem en ontoegankelijk, in plaats van herkenbaar en benaderbaar. Kennisbezittenden houden zich niet bezig met onwillenden. Woedebeheersing is daarentegen het specialisme van het vak van Maatschappelijk Werker.
32
Dit document is een afstudeerscriptie, een laatste woord, een aangifte, een waarheidsloze rij karakters die een verspilling van tijdelijke bewaarmechanieken is, een intake verklaring, een sollicitatiebrief, een column, een levensovertuiging op dit moment onder deze omstandigheden, een waarschuwing, een pennestreek, een polemiek, een aanslag, een chantagemiddel, een ontdekking, een bestseller, een tell sell, een ondernemersplan, een debuut maar boven al, een openingszin.
33
Ja en iedereen die het niet met dfsfsdfsdfsjkfh eens is is gek. En omdat dfsfsdfsdfsjkfh niet bestaat ben ik het.
34
Voor die werkgever die onderaan is gekomen wil ik zeggen, goed gedaan jongen, nu mag je de drie eerdere afleveringen even lezen en gaan nadenken over wat je me kunt leveren. Kijk je weet wat je met mij in huis haalt. Een beeldspecialist. Ik kan alles met een scherm en met een mens. Toch kan ik niet voor u komen werken. Breda, stachneert mijn artistieke ontwikkeling vanwege het circus BAF theater dat mij nu 1 decennium heeft dwarsgelegen.
Ik kan dus niet voor jullie komen werken vanwege de consequenties die logiserwijs
35
Ik moet dan communiceren met mensen die net met tegenzin enkele honderden uren ohne annung achter een computer hebben gezeten. Niet om hen te verwijten.
36
Simpelweg:
Fouten school
37
Toen ik vanuit de arbeidsmarkt terug kwam, schrok ik daadwerkelijk van de wantoestand die ik aantrof. Kijk omdat ik met mijn voicerecorder rondloop, heb ik geen enkele emotie met hetgeen dat ik toegespeelt krijg. Hierdoor heb ik geheel de vrijheid om met de tools die je als maatschappelijk werker ontwikkeld, verder te onderzoeken.
38
Wat er op scholen gebeurd is het volgende: you tube filmpjes
39
Ik moet mensen gaan lastigvallen met dit gedoe omdat ik niet wil en dus ga toelaten dat een stel dwaasjes me kan lastig vallen met allerlei verplichtingen die meekomen met de educatief/rechterlijke dwaling.
40
Bovendien kan ik het niet op mijn geweten laten rusten dat ik niet voorspeld heb dat dit met mijn toekomstig collega's gaat gebeuren. Om het te zien moet je net zo intelligent en opmerkzaam zijn dan ik en dat dicht ik tot nu toe bijna niemand toe binnen het kennisgebied waarvan de HSWB de toelatende kwaliteitsbewaarder is. Tevens denk ik dat ik beter in dat vak zou zijn als velen die al in het vak werken. Kan je wel opscheppend vinden, maar het is ten slotte ook een sollicitatiebrief.
41
Kijk de stap is nu helemaal nog klein, om slechts een glimp van mijn subliemiteit weer te geven zal ik een opdracht formuleren voor een HBO opleidings methode. Een examen voor een koks school is alleen al het volgen van een extended DVD versie van Herrie in het Hotel.
42
In mijn optiek is het werkveld wel overtuigd en te overtuigen met dit document als aanmeldingsdocument voor werk.
43
Omdat ik al weet hoe je reageert krijg je nu je eerste quizvraag al wat betekend vulganisch?
Elke wout, cwi-er, gemeente-werker, journalist, politici.... Ja, dat lijkt me een leuke vraag om te controleren of ze me aan mogen spreken.
44
Kijk ik gedraag me liever als een rondjumpende marokaan, dan dat ik fysiek leraren in wanhoop ga meetrekken om bewezen te krijgen hoe hij daadwerkelijk handelt. Dat ze de weg kwijt zijn op de HSWB bewijst alinea 36 van dit document al. Het individu geef ik geen verantwoordelijkheid maar door het systeem moet ik ook helaas soms individuen onheus bejegenen. Hiervoor bij deze mijn excuses.
45
Het gratis beschikking hebben over het elektronisch vastleggend oog, het elektronisch vastleggend oor, de vereeuwigbare stembanden en het imponeer vermogen dat met de elektronisch manipuleerbare huid heeft, is in de kern de revolutie die we nu voor ons zien voltrekken.
46
Kijk ik vindt het zo uniek wat ik bedenk dat ik niet kan accepteren dat ik ruggen aan de overheid ga betalen, terwijl ik er superveel voor gedaan heb.
47
Kijk dit stuk kan ik nog helemaal herschrijven, dus voorlopig doen we het hier wel mee, en voor de rest pas ik het een beetje aan.
48
Kijk ik ben van mening dat veel wetgeving nog geheel in strijd is met de tijd waarin we leven.
49
Ik vind het prima dat je me niet genoeg ervaring met onderzoeksvaardigheden vindt hebben, hoor schat. Alleen hoe gaan we het oplossen is altijd een beetje de vraag. Inmiddels heeft Projectmatig Werken de tand des tijds ook niet overleefd. Hopenlijk kan ik me nog inschrijven voor de her?
50
Ik zou niets liever doen dan met de talenten die nu doceren lelijke, onherkenbare maar eindelijk verdiepende frames en soundbites te maken en deze met ze te componeren tot kennisoverdragende entiteiten.
51
Kijk soms loopt een zin goed en niet goed, daarom zijn codes zo handig dan zal zijn relevantie pas in de tijd die het bestaat die afhankelijk is . Lange schrift is rotzooi en lang beeld kan ook rotzooi zijn, maar wel fragmenteerbaar. Ook een hele belangrijke mechaniek voor educatieve en interactieve beschrijvingen.
52
Kijk ik kan elke zin weer uitzetten weghalen of veranderen.Daarom wordt het hoe lang moet ik nog typen voordat je tevreden bent. Daarom denk ik dat het kollometje.
53
Donderdag heeft een zeer prominent voorstander en initiatiefnemer zich tijdens de NOVA College Tour op 4 december uitgesproken over de oud-denkenden en is de start van deze communicatieautoriteit
een feit.
54
Nou, het hieropvolgende, daar hoef je niet voor te betalen:
55
Daar hoef je alleen nog op te wachten. Het wordt zeg maar een groot spectakel dat te volgen is via de code grondwet7.nl. De dag dat er steeds een aflevering verschijnt is elke 1 en elke 15e van de maand. We beginnen met het vak uit de fluctuerende lijst:
Na verloop van tijd kunnen jullie thuis stemmen wie de winnaar is en wie de verliezer van deze aflevering is. Dan hoef ik ook nu niet terug te komen op de redicule situatie die is ontstaan.
56
O en omdat ik aan de sollicitatieplicht zit, ik kom over 2 weken wel even langs om een babbeltje te maken.
57
Nou, we sluiten af met:
59
RED HET LERARENVAK EN HERLEER PRESENTEREN, INSTRUEREN EN VISUALISEREN